Národný koordinátor vzdelávania dospelých a Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) zorganizoval konferenciu Učiť sa inak: alternatívne priestory vzdelávania dospelých, ktorá priniesla nové pohľady na učenie sa mimo tradičných škôl. Odborníci z univerzít, výskumu, mimovládnych organizácií aj praxe zdôraznili, že vzdelávanie dospelých sa čoraz viac orientuje na osobnostný a komunitný rozmer.
Výskumy ukazujú, že motivácia dospelých vzdelávať sa vychádza predovšetkým z vnútorných potrieb – z túžby po osobnom rozvoji, nie iba z pracovných dôvodov. Počas konferencie bola predstavená databáza približne 200 inovatívnych vzdelávacích miest na Slovensku spolu so sériou videí, ktoré približujú konkrétne príklady učenia sa v rôznych regiónoch.
Výskum a prax ruka v ruke
Hlbšiu analýzu a pohľad z akademického prostredia priniesli Michaela Beran Sládkayová z Univerzity Mateja Bela v príspevku Čo formuje alternatívne prístupy vzdelávania dospelých a Ivana Studená (SAV) spolu s Ľubou Habodászovou (ŠIOV) prezentovali výsledky Prieskumu vzdelávania dospelých.
Medzinárodný rozmer konferencie
Konferencia mala výrazný medzinárodný rozmer – zúčastnili sa jej národní koordinátori vzdelávania dospelých z Belgicka, Cypru, Česka, Čiernej Hory Lichtenštajnska, Nemecka, Severného Macedónska a Slovinska. Zahraničná hostka L. Șioneriu (AONTAS, Írsko) predstavila komunitné vzdelávanie ako formu „druhej šance“ pre ľudí, ktorí v minulosti nemali možnosť študovať – napríklad osoby z marginalizovaných skupín či osamelých rodičov.
Inšpirácie zo Slovenska
O digitálnych zručnostiach a bezpečnom správaní v online prostredí hovorila N. Babicová (DigiQ), ktorá predstavila iniciatívy na rozvoj digitálnej gramotnosti a prevenciu kyberšikany. D. Baranko (CVTI SR) zas priblížil sieť Smartlabov – moderných vzdelávacích priestorov v knižniciach po celom Slovensku, ktoré podporujú kreativitu, technické myslenie a popularizáciu vedy.
Konferencia Učiť sa inak potvrdila, že vzdelávanie je celoživotný proces, ktorý môže prebiehať kdekoľvek – v knižnici, komunite, práci či online. Moderné učenie sa má prispôsobovať potrebám každého človeka, bez ohľadu na vek, prostredie alebo spoločenské postavenie.
