Delegácia vzdelávania dospelých zo Slovenska navštívila Írsko

Koláž

Národný koordinátor vzdelávania dospelých na Slovensku zorganizoval v dňoch 18. – 21. novembra 2025 študijnú cestu do Dublinu. Hlavným cieľom bolo získať podnety pre rozvoj základných zručností dospelých – čitateľskej, digitálnej, matematickej, mediálnej a občianskej gramotnosti – a prepojiť ich s potrebami trhu práce.

Delegáciu tvorili Ľubica Gállová, Lucia Bieliková, Tomáš Janči a Monika Petlušová (ŠIOV – Štátny inštitút odborného vzdelávania), Zuzana Valachová (Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR), Marcel Lacko (Arcidiecézna charita Košice), Peter Németh (Platforma komunitných centier) a Marek Chomanič (Roma Education Fund). Ústredným bodom programu bola účasť na AONTAS 2025 Adult Education Summite, ktorý sa konal 19. – 20. novembra na Aviva Stadium v Dubline. Okrem summitu sme absolvovali aj sériu štruktúrovaných študijných návštev s národnými stakeholdermi.

 

O čom bol Summit

Témou summitu bolo prepojenie komunít pre spoločný záujem. Podujatie spojilo študentov, odborníkov, komunitných lídrov, tvorcov politík a akademických pracovníkov z Írska, Spojeného kráľovstva a celej Európy, aby diskutovali o rastúcich sociálnych a ekonomických nerovnostiach, polarizácii a klesajúcej dôvere v inštitúcie. AONTAS predstavil vzdelávanie dospelých a komunitné vzdelávanie ako praktický nástroj sociálnej súdržnosti – spôsob, ako znovu prepájať ľudí, podporovať kritické myslenie a pomáhať tým, na ktorých tradičné systémy zabúdajú.

Rámec diskusií určili dva kľúčové výstupy:

  • Správa Learner Voices Across Ireland: National FET Learner Forum Report (2024–2025) – prezentujúca skúsenosti učiacich sa ako podklad pre tvorbu politík a zvyšovanie kvality.
    Vydanie recenzovaného časopisu Adult Learner Journal (2025) – zameraného na inklúziu, rovnosť a komunitnú prax.

Jednotlivé príspevky, workshopy a panelové diskusie poukázali na niekoľko hlavných tém:

  • Dôraz na názor učiaceho sa tak, aby sa spätná väzba pretavila do reálnych zmien.
  • Transformačné vzdelávanie v čase polarizácie – postavené na dôstojnosti, dialógu a demokratickej participácii.
  • Rovnosť v učňovskom vzdelávaní a vzdelávaní na pracovisku so spravodlivým prístupom k príležitostiam.
  • Partnerstvá vytvárajúce flexibilné prechody medzi komunitným vzdelávaním, FET (Further Education and Training) a vysokými školami.
    Rozprávanie príbehov, antirasizmus a komunitná organizácia ako praktické nástroje prepájania komunít.

Kľúčové prednášky Dr. Sharon Clancy (o obnove odolnosti a odolávania prostredníctvom vzdelávania dospelých a komunity) a profesora Petera Maya (o populárnom vzdelávaní v histórii a súčasnosti) zdôraznili, že vzdelávanie dospelých je verejným statkom aj demokratickou praxou.

Naša účasť a poznatky

Počas dvoch dní sme sa ako delegácia zúčastnili najmä ako aktívni poslucháči. Zvlášť nás zaujali príspevky, ktoré predstavovali:

  • Ako sú mechanizmy hlasu učiacich sa nastavené tak, aby sa ich skúsenosti premietali do programových a politických zmien.
  • Praktické prístupy k rozširovaniu účasti prostredníctvom flexibilného vzdelávania, uznávania predchádzajúceho vzdelávania a komplexnej podpory.
  • Úlohu komunitného vzdelávania pri budovaní spolupatričnosti, občianskej angažovanosti a lokálnej odolnosti.

Program dôsledne prepájal výskum, politiku a skúsenosti z praxe, čím poskytol ucelený pohľad na to, ako sa systémové riadenie a lokálne iniciatívy navzájom posilňujú.

Príspevok Ľubice Gállovej

Ľubica Gállová, námestníčka riaditeľa pre úsek celoživotného vzdelávania, sa zúčastnila panelovej diskusie „Adult Education Beyond Borders: Partners from Across Europe“, ktorú moderovala Órla Barry z QQI. Vo svojej prezentácii jasne predstavila pokrok a priority Slovenska vo vzdelávaní dospelých.

  • Zladenie európskych a národných rámcov: Vysvetlila ako nástroje, Európsky rámec kvalifikácií a Europass, informujú o národných reformách v oblasti odborného vzdelávania a prípravy a vzdelávania dospelých, čím zlepšujú transparentnosť, prenositeľnosť a postup pre učiacich sa.
  • Kvalita a dostupnosť: Zdôraznila iniciatívu podporenú ESF, ktorá od roku 2024 zavádza systém riadenia kvality v OVP a vzdelávaní dospelých so zameraním na flexibilitu a rozširovanie účasti.
  • Prepojiteľnosť a vzdelávacie dráhy: Vyzdvihla modulárne a skladateľné vzdelávacie cesty a uznávanie predchádzajúceho vzdelávania, ktoré uľahčujú prechody medzi neformálnym vzdelávaním, odborným vzdelávaním a vysokým školstvom.
  • Zdôraznila potrebu osloviť dospelých, ktorí sa momentálne nevzdelávajú a potrebu partnerstiev so zamestnávateľmi, samosprávami a komunitnými organizáciami v súlade s cieľmi summitu.
  • Dôkazy a zapájanie študentov: V nadväznosti na predstavenú iniciatívu Learner Voices podporila systematickejší zber spätnej väzby a jej premietnutie do návrhu programov a rozhodovania.

Jej príspevok nadviazal na európske príklady dobrej praxe a zároveň pomenoval oblasti, ktoré je na Slovensku potrebné ďalej rozvíjať – najmä pre zlepšenie prístupu a výsledkov marginalizovaných skupín.

Návšteva NALA (18. november, program po príchode)

Navštívili sme organizáciu NALA, kde sme sa oboznámili s írskym systémom podpory základných zručností dospelých, najmä v oblasti gramotnosti, digitálnych kompetencií a jednoduchého jazyka (plain language). Diskusia sa zamerala na stratégie motivácie dospelých učiacich sa, tvorbu používateľsky prístupných materiálov a spôsob, akým NALA zapája ľudí so skúsenosťou s nízkou gramotnosťou do tvorby politík a vzdelávacích programov. Získali sme komplexný prehľad o ich práci v oblasti rozvoja základných zručností.

Návšteva SOLAS (20. november, po dopoludňajšom programe)

Po dopoludňajšom programe summitu 20. novembra sme navštívili organizáciu SOLAS na zhruba hodinovú diskusiu. SOLAS je národná agentúra Írska pre ďalšie vzdelávanie a prípravu (FET), ktorá poskytuje strategické vedenie, financovanie, výskum a dohľad nad výkonnosťou 16 vzdelávacích a školiacich rád (ETB). Jej poslaním je budovať svetovo kvalitný systém FET, ktorý rozvíja zručnosti potrebné pre budúcnosť Írska a je dostupný v každej komunite.

Návšteva DALC (21. november, dopoludňajší program)

Návšteva Dublin Adult Learning Centre (DALC) ukázala praktický model komunitného centra pre vzdelávanie dospelých, ktoré spája základné vzdelávanie, podporu rodiny (vrátane starostlivosti o deti) a sociálne poradenstvo. Silný dôraz na 1:1 a malé skupiny, sociálno-praktické učenie a certifikáciu prináša viditeľný progres účastníkov.

Z diskusií a stretnutí vyplynulo, že je potrebné systematickejšie pracovať na rozvoji základných zručností dospelých a mladých ľudí (NEET), ideálne prostredníctvom doplnkových vzdelávacích centier pre dospelých, kde sú základné zručnosti priamo prepojené s odborným vzdelávaním. Írska skúsenosť potvrdzuje, že nedostatok základných zručností je častou príčinou predčasného ukončenia VET kurzov a rekvalifikácií.

Kľúčovou inšpiráciou je koncept „plain language“, ktorý znižuje komunikačné bariéry pri prístupe k službám. V rámci tohto prístupu existuje priestor aj na uvažovanie o „jednoduchej slovenčine“ alebo podobných prístupoch na Slovensku.

Viac článkov

small_c_popup.png

Chcete sa nás niečo opýtať?

Napíšte nám