Základné zručnosti

Pokračujeme v budovaní Paktu pre základné zručnosti dospelých na Slovensku

Nízka úroveň vzdelania neovplyvňuje iba sebaúctu človeka, ale výrazne obmedzuje aj jeho schopnosť plnohodnotne sa začleniť do života spoločnosti. Naviac spôsobuje Slovensku výrazné hospodárske straty, pretože 30% nízkovzdelaných občanov je dlhodobo nezamestnaných. Alarmujúce sú štatistické údaje z Eurostatu zobrazujúce mieru nezamestnanosti nízkovzdelaných mladých ľudí v strednej Európe. V úspešnom uplatnení sa na trhu práce im bráni práve nedostatok základných zručností, teda zjednodušene povedané schopnosť čítať s porozumením, narábať s číslami a  využívať rôzne digitálne nástroje v bežnom živote.

 

Je zrejmé, že rozvoj základných zručností predstavuje tiež nevyhnutný predpoklad k tomu, aby sme boli aj v dospelom veku schopní vrátiť sa k učeniu sa. Aj preto sa touto témou v rámci Národného koordinátora vo vzdelávaní dospelých už dlhšiu dobu zaoberáme a v roku 2024 našu iniciatívu prepájame s aktuálnou výzvou MŠVVaŠ SR Rozvoj základných zručností dospelých – cesta k inklúzii a zamestnateľnosti. Aktivity pracovnej skupiny a tri workshopy v Bratislave, Banskej Bystrici a Prešove umožnili mapovať názory tvorcov politík, zástupcov vedy a akademickej sféry a prepájať ich s pohľadmi skúsených odborníkov z terénu s cieľom budovať zoskupenie rôznych aktérov v oblasti podpory základných zručností dospelých – Pakt pre základné zručnosti dospelých v SR.

Čo všetko sme sa dozvedeli a čomu sa budeme venovať?

  • základné zručnosti dospelých sa stali po prvýkrát súčasťou zákona o vzdelávaní dospelých,
  • prostredníctvom pravidelnej informovanosti, komunikácie a promovaním príkladov dobrej praxe zvýšime povedomie v kruhoch laickej aj odbornej verejnosti,
  • motivácia dospelých s funkčnými negramotnosťami k rozvoju základných zručností, ktoré potrebujú k prežitiu v meniacom sa svete a prechodu na trh práce, je kľúčová a môže mať rôzne formy: od využívania neformálnych prístupov ku vzdelávaniu, cez dôslednú individualizáciu a šitie vzdelávacích programov na mieru potrebám konkrétnych skupín až po slušný a partnerský prístup, v ktorom stojí vzdelávajúci sa v centre pozornosti a odmenou za účasť na vzdelávaní mu môže byť určitá forma uznania[1],
  • prevencia verzus intervencia, dilema, v ktorej jednoznačne víťazí prevencia a tá jasne poukazuje na potrebu podporovať lektorov základných zručností a prepájať všetkých aktérov od škôl, cez neziskový sektor, verejnú a štátnu správu až po akademickú sféru a ich rôznorodé snahy zjednocovať,
  • systematicky sa tejto téme venovať a dôsledne ju riešiť prepájaním osvedčených postupov, aké nám na workshopoch predstavila Michaela Mudroňová z neziskovej organizácie Človek v ohrozeníAgentúry práce Banskobystrického samosprávneho kraja, akými sú napr. individuálny rozvojový plán pre každého klienta, ktorý umožňuje rozvoj praktických zručností zodpovedajúcich jeho potrebám a požiadavkám potenciálneho zamestnávateľa, vrátane sprevádzania klienta na pohovor, vstupné zaškolenie či zapracovanie.

Ďakujeme všetkým účastníkom workshopov, ktorí nám venovali svoj čas a nápady, ako aj Zastúpeniu EK na Slovensku, Radnici mesta Banská Bystrica a PS kraju za poskytnutie priestorov, SOŠ Bystrická hotelka + SOŠ gastronómie a služieb Prešov a ich fantastickým žiakom za vynikajúce občerstvenie.