Nízka úroveň vzdelania neovplyvňuje iba sebaúctu človeka, ale výrazne obmedzuje aj jeho schopnosť plnohodnotne sa začleniť do života spoločnosti. Naviac spôsobuje Slovensku výrazné hospodárske straty, pretože 30% nízkovzdelaných občanov je dlhodobo nezamestnaných. Alarmujúce sú štatistické údaje z Eurostatu zobrazujúce mieru nezamestnanosti nízkovzdelaných mladých ľudí v strednej Európe. V úspešnom uplatnení sa na trhu práce im bráni práve nedostatok základných zručností, teda zjednodušene povedané schopnosť čítať s porozumením, narábať s číslami a využívať rôzne digitálne nástroje v bežnom živote.
Je zrejmé, že rozvoj základných zručností predstavuje tiež nevyhnutný predpoklad k tomu, aby sme boli aj v dospelom veku schopní vrátiť sa k učeniu sa. Aj preto sa touto témou v rámci Národného koordinátora vo vzdelávaní dospelých už dlhšiu dobu zaoberáme a v roku 2024 našu iniciatívu prepájame s aktuálnou výzvou MŠVVaŠ SR Rozvoj základných zručností dospelých – cesta k inklúzii a zamestnateľnosti. Aktivity pracovnej skupiny a tri workshopy v Bratislave, Banskej Bystrici a Prešove umožnili mapovať názory tvorcov politík, zástupcov vedy a akademickej sféry a prepájať ich s pohľadmi skúsených odborníkov z terénu s cieľom budovať zoskupenie rôznych aktérov v oblasti podpory základných zručností dospelých – Pakt pre základné zručnosti dospelých v SR.
Čo všetko sme sa dozvedeli a čomu sa budeme venovať?
- základné zručnosti dospelých sa stali po prvýkrát súčasťou zákona o vzdelávaní dospelých,
- prostredníctvom pravidelnej informovanosti, komunikácie a promovaním príkladov dobrej praxe zvýšime povedomie v kruhoch laickej aj odbornej verejnosti,
- motivácia dospelých s funkčnými negramotnosťami k rozvoju základných zručností, ktoré potrebujú k prežitiu v meniacom sa svete a prechodu na trh práce, je kľúčová a môže mať rôzne formy: od využívania neformálnych prístupov ku vzdelávaniu, cez dôslednú individualizáciu a šitie vzdelávacích programov na mieru potrebám konkrétnych skupín až po slušný a partnerský prístup, v ktorom stojí vzdelávajúci sa v centre pozornosti a odmenou za účasť na vzdelávaní mu môže byť určitá forma uznania[1],
- prevencia verzus intervencia, dilema, v ktorej jednoznačne víťazí prevencia a tá jasne poukazuje na potrebu podporovať lektorov základných zručností a prepájať všetkých aktérov od škôl, cez neziskový sektor, verejnú a štátnu správu až po akademickú sféru a ich rôznorodé snahy zjednocovať,
- systematicky sa tejto téme venovať a dôsledne ju riešiť prepájaním osvedčených postupov, aké nám na workshopoch predstavila Michaela Mudroňová z neziskovej organizácie Človek v ohrození a Agentúry práce Banskobystrického samosprávneho kraja, akými sú napr. individuálny rozvojový plán pre každého klienta, ktorý umožňuje rozvoj praktických zručností zodpovedajúcich jeho potrebám a požiadavkám potenciálneho zamestnávateľa, vrátane sprevádzania klienta na pohovor, vstupné zaškolenie či zapracovanie.
Ďakujeme všetkým účastníkom workshopov, ktorí nám venovali svoj čas a nápady, ako aj Zastúpeniu EK na Slovensku, Radnici mesta Banská Bystrica a PS kraju za poskytnutie priestorov, SOŠ Bystrická hotelka + SOŠ gastronómie a služieb Prešov a ich fantastickým žiakom za vynikajúce občerstvenie.